Du spelar roll!

Vem är det egentligen som tittar på? Varför är det inte någon som ingriper? Eleverna sitter i fyra grupper, varje grupp har en bild var att diskutera utifrån. Materialet kommer från Forum för levande historia och fungerar bra i den aktuella elevgruppen (årskurs 9).

Att hela tiden knyta an till elevernas upplevelser under vår gemensamma resa till Polen (se tidigare inlägg kring elevutbildningsresa i Förintelsens spår) ger ytterligare en dimension till övningen. Även under Förintelsen hade människor ett val, men vilka valde egentligen en annan väg?

Vi besökte staden Rabka under vår resa, under besöket fick vi ta del av  en berättelse som belyste just detta val. En officer frågade sina soldater om de ville delta i ett mord eller ej, det märkliga var att de flesta valde att delta, bara ett fåtal avstod och fick andra arbetsuppgifter. Varför tog inte alla avstånd när möjligheten gavs?

Övningar som denna är viktiga i skolan och vi behöver ge plats för dem i alla ämnen. Egentligen borde mina elever läsa om hinduismen nu men jag tycker att det här är viktigare. Kunskap som betyder något. Vi spelar alla roll!

Annonser
Det här inlägget postades i Elevutbildning, Från läraren och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s