Kan vem som helst lyckas med vad som helst?

20150928-221226.jpgJag beställde några böcker i slutet av sommaren. Tyvärr har de legat oöppnade en längre tid men nu har jag öppnat den första, Carol S. Dwecks Mindset- du blir vad du tänker. Och jag gillar det jag läser så här långt. Eftersom skolan ska vila på vetenskaplig grund känns det trevligt med en bok som bekräftar min syn på feedback och bedömning av elever och deras prestationer.

Jag vet att många lärare har rekommenderat boken i sociala medier och att många också skrivit att den bör läsas av alla pedagoger, jag kan inte annat än att hålla med, den här boken sätter ord på och öppnar ögonen för vad en förmåga och prestation egentligen är och hur jag som lärare faktiskt påverkar mina elever långt mer än vad jag kanske tror genom min egen syn på kunskap. Tror jag att alla elever kan lyckas? Det är en avgörande fråga för min undervisning men också för hur jag faktiskt ger mina elever rätt feedback och förutsättningar för att lyckas.

När Dweck skriver att ”provresultat […] berättar var en elev befinner sig men inte hur långt en elev kan gå” känns det som att hon pekar på kärnan av det dynamiska synsättet kring kunskap och förmågor. För jag tror att vi lärare är snabba att döma ibland och vi skulle verkligen kunna förbättra vår respons så att den motiverar hårt arbete och övning. Det låter så enkelt och bokens budskap torde vara självklart men jag har verkligen påverkats av dessa sidor. Det är inspirerande och utmanade eftersom jag själv inte riktigt är framme vid ett dynamiskt mindset även om jag tror att jag är på god väg.

Ska vi berömma ansträngning eller förmågor? Svaret är såklart att vi ska berömma ansträngning för att det är den responsen som motiverar arbete och vägleder eleven framåt. Berömmer vi förmågor riskerar vi att slå undan fötterna och ge elever en svag självkänsla som gör ett misslyckande så mycket större än vad det egentligen är.

Jag tänker ta med mig Dwecks tankar in i klassrummet och framför allt utveckla mitt sätt att ge eleverna repsons, både muntligt och skriftligt. Jag har smygstartat och när jag försökte mig på att förklara hur mindset påverkar oss för en årskurs 9 så fick jag denna kommentar: ”Anna Lena, det där var det bästa du någonsin sagt, alltså du har sagt många bra saker men det här går in på topp”. Det säger väl allt, jag tror att vi kan nå riktigt långt tillsammans!

Annonser
Det här inlägget postades i Fortbildning, Från läraren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s