Det deliberativa samtalet- ett lärsamtal för gemensam förståelse!

Under min utbildning läste jag Carl E Olivestams bok Religionsdidaktik, om teori, perspektiv och praktik i religionsundervisningen. Något som jag ofta använder är det som i boken kallas för ”det deliberativa samtalet”. Jag använder det som introduktion till nya arbetsområden och ämnen, inte bara inom religionskunskapen.

Eleverna får möjlighet till egen reflektion och tanke vilket är viktigt men det är i det andra momentet som det blir verkligt spännande. Där möts eleverna i grupper om tre-fyra stycken och får gemensamt hitta svar på frågeställningen. Som lärare är det här jag kan fånga upp elevernas utveckling kopplad till förmågorna och dessutom får de träna sig i att samtala, ett lärande samtal.

I slutet får elevgrupperna presentera sina tankar och klassen ska sedan som grupp komma fram till några gemensamma idéer om den ursprungliga frågeställningen. Grupperna får rösta och vi lyfter fram de förslag som får flest röster. Det blir ingen tävling om vem som skrivit vad eftersom alla varit med i processen från början.

På bilden syns några elever som går i årskurs 6, det är i slutet av en lektion och vi håller precis på att sammanfatta hur eleverna tillsammans tänker kring frågeställningen: Varför ska jag läsa religion?

För att se upplägget på lektionen, klicka här!

image

Annonser
Det här inlägget postades i Från läraren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s