Partyprov!

image

Jag har lämnat de traditionella proven på många sätt, poäng och raka faktafrågor stämmer inte riktigt överens med LGR11 och den formativa bedömningen som grund. Men ibland dyker de upp som ett nödvändigt ont (missförstå mig rätt men jag tycker att det är ganska tråkigt med traditionella prov) just för att de fyller en funktion i undervisningen. Jag använder dem formativt och som en avstämning inför vidare fördjupning. De skriftliga proven utgår från fakta och jag vill att mina elever ska klara dem för att vi ska kunna ta nästa steg.

Just nu läser vi geografi med temat ”hållbar utveckling”, för att alla ska vara med krävs grundkunskaper om energi som begrepp. Energikällor och dess miljöpåverkan är enkelt att stämma av genom prov men då ska eleverna i alla fall vara peppade. Så ett ”partyprov” är inget annat än ett ” vanligt” prov med popcorn!

Vinst för mig som pedagog?

Alla elever ville skriva prov och var taggade!

Annonser
Det här inlägget postades i Från läraren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s