Samernas nationaldag!

flagga350Idag är det den 6 februari och samernas nationaldag. Dagen är gemensam för hela Sapmí, datumet är valt utifrån det första landsmötet som hölls i Trondheim år 1917. Samer har firat sin nationaldag sedan 1993 då FN:s internationella urbefolkningsår inleddes i Jokkmokk.

Den samiska flaggan. Färgerna är röd, blå, grön och gul kommer från den traditionella samiska dräkten. De fyra färgerna symboliserar också viktiga överlevnadselement för samerna. Grön: växtlighet, naturen och landet Sápmi som är livsavgörande för samernas överlevnad Blå: vattnet som är ett livselixir Röd: elden som står för värme och kärlek Gul: solen som står för långsiktigt liv. Den runda ringen i flaggan är symbolen för andlighet som binder ihop de fyra elementen. (www.samer.se)

Den samiska kulturen är en viktig del av Sveriges och Nordens historia. Genom LGR11 så har lärare också ett ansvar att utbilda och informera om nationella minoriteter och ursprungsbefolkning.

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

• har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet samt fått grundläggande kunskaper om de nordiska språken,

• har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia,

• kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia

Kursplanen för ämnet svenska uttrycker följande syfte:

[…] Undervisningen ska även bidra till att eleverna får möta och bekanta sig med såväl de nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.

Kursplanen för ämnet samhällskunskap uttrycker följande centrala innehåll:

• De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär.

Hur kan vi bidra?

UR har producerat en rad pedagogiska filmer kopplade till de nationella minoriteterna. Dessa berör framför allt minoritetsgrupperna ur ett språkligt perspektiv. Ett alternativ är att man arbetar med dessa filmer och ger därigenom alla språk lika mycket plats.

Som språklärare kan vi också utifrån ämnets ram beröra språksituationen i Sverige ur ett historiskt och nutida perspektiv. Här finns ett spännande möte med nya invandrade språk som möjliggör en diskussion. De likheter som finns kan många gånga stärka en identitetsutveckling som vi kan bidra till!

/Anna Lena

Annonser
Det här inlägget postades i Att undervisa om samer, Från läraren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s